Blog bilingüe (catalán - Castellano) sobre mis aventuras, mis reflexiones y temas de actualidad, especialmente centrados en Oriente Medio y en la desinformación existente acerca de Israel.

Blog bilingüe castellà-català sobre les meves aventures, reflexions i altres temes d´actualitat, especialment centrat en l´Orient Mitjà i en la desinformació existent als nostres mitjans sobre Israel.

dimarts, 20 de juliol del 2010

Tisha b´Av en Tel Aviv -- Tisha b´Av a Tel Aviv

Estimados lectores:

Ya estoy en Tel Aviv. Llegué ayer tarde desde Barcelona y finalmente pude instalarme en la residencia de estudiantes en las que voy a alojarme mientras dure el curso en el Ulpán de la Universidad. Poco tiempo después de llegar a Tel Aviv se inició la festividad del 9 de Av o Tisha b´Av, uno de los días más tristes del calendario judío, donde se recuerda con un ayuno (suele durar unas 25 horas) la destrucción de los dos templos y otras efemérides tristes como la caída de Betar en el contexto de la rebelión de Shimón Bar Kojba contra los romanos durante el reinado del emperador Adriano (S. II d. e. c.). También es un día para el recuerdo de las grandes tragedías que ha sufrido el pueblo judío (las matanzas de las cruzadas, los pogroms, las expulsiones y la Shoah).

Sin embargo, por ser un día festivo, pensé que iba a encontrarme con casi todas las tiendas y supermercados cerrados (como ocurre en Granada los festivos y los domingos), pero, afortunadamente, esta mañana tempranito he comprado algunas cosas (básicamente comida) en un super cerca de la calle Einstein, pues llegué ayer por la noche y en realidad debo comprar de todo. También he visto hamburgueserías y cafeterías abiertas y mucho movimiento de gente y de choches por las calles. Ok, sé que esto no es nada especial, pero lo comento para desmentir uno de los grandes tópicos que mucha gente tiene en España sobre Israel. En efecto, malinterpretando el concepto de "estado judío" se tiende a pensar que Israel es un estado teocrático como por ejemplo Irán o Arabia Saudí, pero nada más alejado de la realidad. El concepto de "estado judío" debe enfocarse desde el punto de vista nacional, es decir un estado donde la mayoría de población es judía (al igual que en Francia la mayoría de los ciudadanos son franceses) y donde su calendario y sus festividades se basan en la cultura judía pero con total libertad e igualdad para sus ciudadanos tanto judíos como no judíos. Es decir, mientras una persona cumpla sus obligaciones como ciudadano, puede vivir según le plazca sin que el estado controle su vida privada o vele por el cumplimiento de la "moral pública" como si ocurre en los estados teocráticos. Resumamos esta parrafada en un ejemplo ilustrativo: si Israel fuera en realidad ese estado teocrático que muchos imaginan, habría "policias de la moral pública" patrullando por las calles - como si ocurre en Irán o en el Afganistán bajo el régimen talibán- para controlar aspectos de la vida privada y pública de los ciudadanos (vestimenta, comportamiento en la via pública, decoro, etc) pero eso es impensable en Israel (a excepción de pequeños núcleos como el barrio de Mea Shearim en Jerusalén, donde son sus propios habitantes y no el estado los que velan por el cumplimiento de la "moralidad pública" de los transehuntes) y mucho menos en Tel Aviv, una ciudad mediterránea con encanto, liberal, bulliciosa y turística, que en algunos aspectos me recuerda a Barcelona.

Mañana por la mañana tengo mi primera prueba de fuego. Mi examen de nivel de hebreo (espero meterme en la clase de nivel gimmel) y el próximo Iom Rishon (Domingo) empiezo las clases en el Ulpán de la Universidad. Como se dice en hebreo: yihyieh b´seder (todo irá bien).

En català: Ahir a la tarde, gairebé a punt de començar la jornada festiva de Tisha b´Av vaig arribar a Tel Aviv. Vaig arribar cansat del viatge però per altra banda molt content. Ahir no vaig tenir l´oportunitat de comprar res i aquest dematí he aprofitat l´ocasió per a comprar algunes cosetes (bàsicament menjar) en un super pròxim al carrer Albert Einstein, on està localitzada la meva residencia aquí a Tel Aviv. Tot i ser un dia festiu (temía que estés gairebé totes les botigues tancades com sol passar per exemple a Granada els Diumenges i els festius), aquest matí he pogut veure bastants supermercats cafeteries i bars oberts i fins i tot molt de moviment de gent i de cotxes pels carrers del barri de Ramat Aviv, situat a les afores de Tel Aviv, on es troba el Campus de la Universitat on estic residint. Sé que això que acabo d´explicar no té res d´especial, però crec que val la pena comentar-ho per a desmentir un dels tòpics de moda sobre Israel que circulen per Espanya. Molta gent, malinterpretant el concepte d´"estat jueu", pensa que Israel és un estat teòcratic com per exemple l´Arabia Saudita o l´Iran. Però res més allunyat de la realitat. Israel és un país multicultural on existeix llibertat i igualtat dels ciutadans davant la llei. Thothom és lliure de viure com vulgui sempre i quan respecti les lleis del país. Per tant, no és comparable als estats teocràtics on és l´estat qui vetlla perque els ciutadans no només acompleixin les lleis sino també la seva interpretació de la moral pública i privada (proveu a anar agafats de la mà de la novia o besar-la en públic a Arabia Saudí i ja en patireu les conseqüències...). Aquest tipus de control és impensable a Israel (potser amb les excepcions de nuclis com el barri de Mea Shearim a Jerusalem però allí son els propis habitants del barri els qui vetllen per l´acompliment de la seva interpretació de la moral pública i no pas l´estat) i molt menys a Tel Aviv, una ciutat liberal, laica, moderna, bulliciosa, mediterránea i molt turística, que en alguns aspectes em recorda a Barcelona.

Demà al matí, un cop acabada la jornada festiva de Tisha B´Av tinc l´examen de nivell d´hebreu (espero poder entrar a la classe de nivell gimmel) i començo el curs al Ulpán el pròxim Iom Rishon al matí és a dir, el pròxim Diumenge. Com es diu per aquestes contrades del Mediterrani oriental: yihyieh b´seder (tot anirà bé).

2 comentaris:

Hasbarats ha dit...

Espero que el teu exàmen de nivell d'hebreu hagi anat molt i molt bé i que treguis un bon profit del curs. Ens agrada molt llegir les teves cròniques i estarem pendents de les teves experiències. Una abraçada!

Jaume ha dit...

Benvolguts Hasbarats, moltíssimes gràcies pels vostres ànims i pel vostre comentari. Una abraçada desde Tel Aviv!

Arxiu del blog