Blog bilingüe (catalán - Castellano) sobre mis aventuras, mis reflexiones y temas de actualidad, especialmente centrados en Oriente Medio y en la desinformación existente acerca de Israel.

Blog bilingüe castellà-català sobre les meves aventures, reflexions i altres temes d´actualitat, especialment centrat en l´Orient Mitjà i en la desinformació existent als nostres mitjans sobre Israel.

dilluns, 16 de novembre de 2009

Manipulación política acerca de las lenguas -- manipulació política sobre el tema lingüístic.

Estimados lectores:
El nacionalismo español y el nacionalismo catalán coinciden en un aspecto: su manipulación política del tema lingüístico. En efecto, el nacionalismo español plantea que el castellano (la única lengua oficial que nunca ha sido prohibida en este país) está amenazado en Catalunya y en otras regiones de habla dialectal catalana, como el "País Valencià" o las Islas Baleares, por el exclusivismo lingüístico del nacionalismo catalán. Incluso, varias plataformas ciudadanas están realizando un manifiesto que piensan presentar el próximo 26 de Noviembre en Madrid, cuyos principales fines son defender sus lenguas propias (valenciano, Balear...) y defender el bilingüísmo con el castellano (como si ese bilingüísmo no existiera!!). Pero los nacionalistas catalanes no se quedan atrás: el pasado mes de Mayo, en un articulo publicado en el periódico "Avui", el dirigente histórico de ERC, Heribert Barrera, defendía el proyecto de "Reagrupament", liderado por Joan Carretero y para justificar su ruptura con el liderazgo de su partido, expresaba la idea de que la independencia de Catalunya es necesaria sino se quiere perder la batalla de la lengua (dando a entender que el catalán está amenazado de muerte en la misma Catalunya y que la "llei de normalització lingüística" emprendida por el gobierno autonómico catalán ha sido un gran fracaso).
Como se puede observar, el partidismo y la manipulación del tema lingüístico es común entre todos los grupos nacionalistas (centralistas - españolistas o nacionalistas periféricos) de este país.
En català: els nacionalistes catalans i espanyols tenen un aspecte en comú: la manipulació del tema lingüístic en el seu benefici. Dos exemples: aquesta notícia del diari El Mundo, on s´informa de que varies plataformes de Catalunya, València i les Illes Balears estan preparant un manifest en defensa del bilingüísme i dels seus "idiomes" amenaçats pel expansionisme del nacionalisme català. Obviament, es vol transmetre la idea de que el castellà (la única llengua oficial del estat que mai ha estat prohibida per llei) està amenaçada a Catalunya i en altres territoris de parla dialectal catalana com el País Valencià o les Illes Balears. Però el nacionalisme català tampoc es queda enrera. El passat mes de maig, el dirigent històric d´ERC i president del parlament català (1980-1984), Heribert Barrera, va publicar un article al diari Avui per a donar suport al partit "Reagrupament" de Joan Carretero i va arribar a indicar que la independència de Catalunya és important per a guanyar la batalla de la llengua, donant a entendre que és la llengua catalana la que està amenaçada i que la llei de normalització lingüística ha estat un fracàs.

Arxiu del blog