Blog bilingüe (catalán - Castellano) sobre mis aventuras, mis reflexiones y temas de actualidad, especialmente centrados en Oriente Medio y en la desinformación existente acerca de Israel.

Blog bilingüe castellà-català sobre les meves aventures, reflexions i altres temes d´actualitat, especialment centrat en l´Orient Mitjà i en la desinformació existent als nostres mitjans sobre Israel.

dimarts, 14 d’abril del 2009

Avigdor Lieberman como excusa -- Avigdor Lieberman com a excusa

Estimados lectores:

Buena parte de los medios de comunicación europeos y españoles, especialmente los próximos a las corrientes de izquierda, tanto la "antiimperialista" como la socialdemócrata, han encontrado un nuevo pretexto para demonizar a Israel en sus medios de comunicación afines: el auge del partido nacionalista laíco Yisrael Beitenu en las últimas elecciones israelíes y la entrada de su lider, el polémico Avigdor Lieberman, en el gobierno de Bibi Netanyahu, del Likud. Personalmente, no me gusta Lieberman, aunque si veo favorablemente algunas de sus propuestas laicistas. Sin embargo, no necesito simpatizar con Avigdor Lieberman para darme cuenta de que, en Europa y en España, muchos medios de comunicación masivos han lanzado una campaña de demonización de dicho personaje, presentándolo como un ultraderechista y fascista a lo Le Pen, para mostrar la supuesta radicalización hacía la extrema derecha de la sociedad israelí. Vean sino esta caricatura publicada el pasado Domingo en periódicos como Público y El Periódico de Catalunya.


Ciertamente, la sociedad israelí ha virado hacía la derecha en los últimos años, pero ese viraje también se ha producido en buena parte de Europa y de Occidente, donde los partidos de izquierda en mayor o menor medida han entrado en un período de crisis o de estancamiento. Por ejemplo, en Alemania, en Francia o en Italia, en las últimas elecciones generales, han ganado partidos conservadores y los partidos socialdemocratas se han dado con un canto en los dientes, especialmente en Francia, con un PSF hiper dividido, y en Italia, donde el prometedor Walter Veltroni fue incapaz de derrotar al polémico Silvio Berlusconi, con aliados de extrema derecha como la Liga Norte de Umberto Bossi y el partido de Fini.


Además, hay un detalle clave desde mi punto de vista que muchos informadores ignoran. El fracaso de los acuerdos de de paz de Oslo y el inicio de la Segunda Intifada palestina, promovida por obra y gracia de Yasser Arafat, no de Ariel Sharon- como se repitió hasta la saciedad en la prensa europea -, ha provocado un fuerte desencanto en la sociedad israelí y ha sido un factor muy a tener en cuenta en el auge de los partidos más nacionalistas como el de Lieberman. Y yo me pregunto: ¿en este proceso algo habrá tenido que ver la radicalización y la deriva islamista de la sociedad palestina, los hombres bombas, los atentados suicidas contra población civil israelí, los ciertos de mártires avanzando hacía "Al-Quds", etc, etc etc? Los medios de comunicación europeos ven sólo la paja en el ojo isralí pero hacen la vista gorda ante la biga de la radicalización en el ojo palestino. Luego pasa lo que pasa. La información se convierte en propaganda y los periódicos en panfletos y en heraldos del odio.


En català: benvolguts lectors, la prensa y els mitjans de comunicació espanyols i europeus, especialment els propers a les corrents d´esquerra, han trobat un nou pretexte per a demonitzar a l´estat d´Israel i als seus ciutadans: l´auge del partit nacionalista - laïc Yisrael Beitenu a les darreres eleccions israelianes i especialment el fet que el seu lider, el polèmic Avigdor Lieberman, hagi entrat a formar part del govern presidit per Bibi Netanyahu, del dretà Likud. Personalment, no sento cap tipus de simpatía per en Avigdor Lieberman ni per moltes de les seves idees, encara que si trobo encertades algunes de les seves propostes laïcistes. Però no tinc cap tipus de dubte que la premsa i els mitjans de comunicació europeus han iniciat una campanya de demonització d´aquest polític per a presentar el suposat extremisme de la societat israeliana i la seva deriva cap a la "ultradreta". Serveixi com a exemple aquesta caricatura publicada el passat Diumenge al Periódico de Catalunya i a Público.

Certament, si es cert que la societat israeliana ha virat cap a la dreta, només cal veure els pobres resultats electorals de partits com Meretz o el daltabaix patit per l´històric "Mifleguet Avodá", el partit laborista, per a adonar- se´n. Però aquest viratge respon a molts factors i no només s´ha produit a Israel, sinó també a molts païssos d´Europa i d´Occident en general, on els partits socialdemòcrates estan passant per un període de manca d´idees o d´estancament. Serveixin com a exemple els casos d´Alemanya i especialment de França o Italia, on els principals partits d´esquerra fan figa i ni Segòlene Royal ni el prometedor Walter Veltroni van ser capaços de derrotar a la dreta populista de Sarkozy i del polèmic Silvio Berlusconi, aliat de partits extremistes i d´extrema dreta com la Lliga Nord d´Umberto Bossi o els populistes d´en Fini.

A més a més, els analistes europeus obliden un detall per a mi molt important: el fracàs dels acords de pau de Camp David, la radicalització i la deriva fundamentalista islàmica de la societat palestina i l´inici de la segona intifada, promoguda per obra i gracia d´en Yassir Arafat, són factors claus per a entendre l´auge d´Yisrael Beitenu. Per què jo em pregunto: en aquest procès alguna cosa hauran tingut a veure els homes bombes, els atemptats terroristes suïcides contra població civil israeliana, els homes bombes, els milers de màrtirs que avancen cap a "Al-Quds" i el desencantament de comprovar com no existeix un soci palestí que realmnt estigui compromés en un procés de pau? Tanmateix, la premsa europea ja ha decidit. Només veuen la palla al ull israelià i fan la vista grossa davant la biga de la radicalització a l´ull palestí. Arribats a aquest punt, passa el que passa. La informació esdevé propaganda i els mitjans de comunicació es converteixen en panflets.

Arxiu del blog